fietstrek

Eerste dag USA, 21 april

Posted by admin on april 22, 2009

Eerste dag USA

Na toch nog een lange inpakdag gingen we zondag 19 april alvast met fietsen+bagage per trein naar Schiphol en ons hotel daar, vanwege een vroege vlucht op 20 april. Lekker geslapen in luxe en vroeg uit de veren. Het was zo’n 500m fietsen naar de vertrekhal. Daar begon het inpakfestijn van de fietsen met fietshoezen, ducktape en isolatiemateriaal. Ikea-shoppingbags met daarover nog extra plastic hebben we gebruikt om van de losse fietstassen nog twee pakketten te maken. Totaal dus 4 stuks ‘afwijkende bagage’. Daar was British Airways niet blij mee, de maatvoering en de regels waren inmiddels blijkbaar veranderd (huh?, we hadden eergisteren nog internet gecontroleerd en bij boeking in januari gebeld hierover). Kortom, het gebruikelijke en herkenbare geregel als je fietsen mee neemt. Na betaling van €27,- per fiets mochten ze toch mee!

De vluchten waren prima. Eerst Amsterdam-Londen, met zicht op kusten, heggenlandschap, gele koolzaadvelden, de Thames en rond London veeel golfbanen. De tweede vlucht, 10u naar Phoenix ging ook vlot voorbij. We hebben ons prima vermaakt met het tv-schermpje in de rugleuning voor ons: films, cd’s, tv+radio,nieuws en vluchtinformatie. Ondertussen wat eten en drinken met zicht op de gletsjers en sneeuwtoppen van Groenland, de ijsschotsen in de David Strait en Hudson Bay, de vierkante verkaveling van Wisconsin en Dakota, en verder over Colorado, Utah en Arizona. Zo hebben we al een stuk van onze fietsroute gezien; veel sneeuw in de Rockies en roodbruine bodems in canyon-land.

Na een turbulente landing staan we op USA-bodem! De Department of Homeland Security nam ruim de tijd voor alle passagiers: we hebben dik 1,5 uur in de rij gestaan voor de douane, voor onder andere vingerafdrukken van 10 vingers, pasfoto’s en controle van immigration-formulieren (we hebben al een visum, maargoed). Door de mensenmassa schemerde al snel de countouren van onze fietsen en… de bagage. Het wachten duurde gelijk minder lang ;-).

Met een taxi (een rolstoel-‘van’) zijn we met fietsen en al naar het hotel gebracht. Het is WARM! Vandaag werd de magische grens van 100 graden Fahrenheit gehaald, dat is 38 graden Celcius! Erg warm voor deze tijden van het jaar. Lekker tropisch dus, palmen, en bontgekleurde hibiscussen, flamboyants en oleanders maken het compleet.

Vandaag, 21 april, waren we natuurlijk vroeg wakker en zaten we vroeg aan het ontbijt. Daarna hebben we een rondje in ‘ons’ stadsdeel Scottsdale gemaakt. De stad is erg uitgerekt, zo’n 70×50km, het stratenpatroon is vierkant en de meeste blokken zijn 1×1 mijl. Eerste indrukken, altijd leuk. Grote shopping malls, het beleefde autoverkeer en veel palmbomen. Zometeen nemen we een duik in het zwembad. Morgenochtend stappen we vroeg op! De tellers staan al op nul!